Når dyrene skjuler smerter i tænderne

Vores behandlinger

Se alle vores behandlinger klik.

Book en tid

Ring til +45 86 41 38 33 Klik her.

Vores dyrlæger

Mød vores dyrlæger og øvrige personale heri Klik her.

Når dyrene skjuler smerte i tænderne

AF: DYRLÆGE SVEND ERIK GARBUS DYRLÆGEHUSET RANDERS

Publiceret 16. marts 2018 (Randers Amtsavis og Aarhus Stiftstidende)

Tandproblemer hos hund og kat er et stort og overset problem hos Danmarks kæledyr. I disse dage er dyrlægerne gået til kamp for smertefrie munde hos dyr med mulighed for et gratis tandtjek.

Fra vi er helt små, lærer vi som menneskebørn vigtigheden af tandbørstning. Jeg husker selv min barndom, hvor skoletandlægen på den nu lukkede Vorup Skole på øverste etage under det skrå tagloft foreviste tandbørstningens kunst. Her blev vi rollinger sluppet løs foran de lavthængende håndvaske foran store spejle siddende på små rødvinsfarvede taburetter. Vi børstede løs, det bedste vi havde lært, med de små tandbørster med farvestrålende tandpasta med tyggegummismag. Bagefter fik vi en dråbe med kraftig lilla farve i munden, hvor vi pænt gurglede det rundt. Efter et kort mundskyl kom sandhedens time, hvor vi i spejlet kunne se resultatet. Her kom den søde skoletandplejerske rundt og stak øjnene ind i gabet på os. Hun tjekkede grundigt for lilla på tænderne, og om vi kunne løbe tilbage til tavle og kridtstøv eller måtte ud i en tandbørstningsrunde nummer to af de spirende blivende tænder og de finurlige mindre mælketænder.

Mange mennesker oplever tidligt i livet, hvad tandpine vil sige og hvor ødelæggende for humøret, det kan være. Mens børn giver udtryk for smerte, når det gør ondt, forholder det sig helt anderledes for vores små firbenede familiemedlemmer. Dyr føler præcis som menneskedyret, med samme anatomiske og fysiologiske plantegning, den samme smerte ved tandpine som os mennesker. Den væsentlige forskel fra kæledyrs og menneskers tandpine er, at vores hunde og katte, hvis forfædre er ulven og den vilde kat, er eksperter i at skjule smerter for deres omgivelser. Dette er en fordel i ulve- og katteflokken i naturen, og det beskytter mod overfald og mod at blive forladt.

Kataloget af tandsygdomme er som hos os mennesker stort. Hunde og katte er fra toårsalderen ofte plaget med tandsten og tandkødsbetændelse fra kalksalte, der ophober sig på tænderne, hvilket kræver rensning af tænderne. Gøres det ikke, fører det til paradentose og operationskrævende tandbehandlinger. Unge hunde kan have mælketænder, som ikke falder ud. Mange store hunderacer knækker ofte en eller flere tænder i deres liv ved tygning i en hård genstand. Begge ting, som kræver operation. Samlet set ved vi fra veterinærmedicinske videnskabelige publiceringer, at op mod 100 procent af alle hunde står med en eller flere behandlingskrævende tandsygdomme fra femårsalderen.

Den største synder er de førnævnte tandstensaflejringer, hvilket ubehandlet vil udvikle sig til mere alvorlige tandsygdomme via den bakterielle vækst bag et fast lag af tandsten. Smertefuld tandkødsbetændelse og smertefuld betændelse langs tandrødder og ind i selve kæbeknoglen. Ofte er der også risiko for, at infektionerne bevæger sig andre steder ud i kroppen, for eksempel til hjertet, hvilket kan være livstruende. Mange af tandsygdommene opdages via tandrøntgenoptagelser, som i dag er en fast del af en tidssvarende tandundersøgelse efter den indledende tandrensning. De ovennævnte tandsygdomme giver smerte. Som dyrlæger ser vi jævnligt hunde med dårlige tænder, og vi er uddannede i at se sygdommene og se og forstå den smerte, dyrene føler. Vi råder derfor alle til at få tænderne tjekket årligt på deres kæledyr. Her især de mindre hunderacer, som er særligt disponeret for tandsygdomme grundet mindre slid på tænderne og øget tandsten langs tandgummerne. Her er rådet ofte tandtjek to gange om året. For vores elegante kæledyr med knurhår, kattene, er ydermere risiko for den meget ubehagelige Feline Oral Tooth Resorptive Lesion, en tandabsorptionssygdom, som spontant rammer op mod 50 procent af alle voksne katte og er ekstremt smertefuldt og desværre et meget overset problem. Alt ovenstående kan behandles, og det er vigtigt, man som dyreejer får gjort noget ved problematikken, inden tingene udvikler sig.

Sikker narkose og undersøgelse af hver enkelt tand

En tandbehandling af kæledyr foregår ved, at man indlægger patienten fra morgenstunden og foretager et helbredstjek ved at kontrollere hjertelyd, lungelyd, blodtryk, og der foretages en temperaturmåling. Ældre dyr og risikodyr får derudover tilbudt, at der foretages en præanæstetisk blodprofil, som er et spejl af den indre helbredstilstand. For en tryg oplevelse og arbejdssikkerhed bedøves dit kæledyr nænsomt og trappevist med først let beroligende, hvorefter et venflon (kateter) til væske- og medicinadgang lægges i det ene forben. Dyrlæger er eksperter i anæstesi, og patienten overvåges med maskiner, som måler puls, O2- og CO2-niveau samt blodtryk. Dyret ligger i et varmt blødt leje, og en sygeplejerske styrer overvågning og anæstesi, mens (tand)dyrlægen arbejder med tænderne. Vi bruger ultralyd til at rense tænderne nænsomt fri for tandsten og pasta til at pudse tænderne, præcis som ved tandlægen, og til sidst foretages digitale røntgenoptagelser med samme maskiner, som man også kender det ved mennesketandlægen. Det er vigtigt at vælge en dyrlæge, som har medhjælp og adgang til sikker bedøvelse og overvågning samt adgang til tandrøntgen. Det sidste er vigtigt da fire ud af 10 tandproblemmer ikke kan ses udefra og kun ved røntgen. Et tandrensningsforløb tager for dyrlægen og det veterinærfaglige personel ofte mellem halvanden og to timer og er i sagens natur meget tidskrævende. Alligevel udføres tandbehandlinger til meget lave omkostninger overalt på landets tandklinikker til glæde for landets dyreejere. Økonomisk kan det betale sig at passe den årlige tur til dyrenes tandlæge. En årlig tandrensning og tandundersøgelse vil med tiden svare sig for dig økonomisk og spare dit kæledyr for unødige smerter og lidelser. Er uheldet ude, kan vi naturligvis operere dårlige tænder, som er en tidskrævende proces, som involverer lokalbedøvelse og suturering af tandkødet.

Husk, at mange dyrlæger i denne tid helt gratis giver tandtjek, og alle er velkomne med deres kære logrende haler eller med de spidse knurhår. En række ting, du som dyreejer selv kan holde øje med, er: dårlig ånde, misfarvede tænder og brunlig/grålig/sorte belægninger på dit dyrs tænder. Ofte ses også et ændret tyggemønster og nedsat ædelyst (særligt hårde foderemner). Hvis man opdager symptomer på dårlig mundhygiejne, anbefales en tandrensning i bedøvelse og undersøgelse af mundhule og tænder hos dyrlægen.