Slidgigt hos hund og kat

Slidgigt hos hund og kat

AF: DYRLÆGE THOMAS BINGER JESSEN, DYRLÆGEHUSET RANDERS

Publiceret 5. maj 2018 (Randers Amtsavis og Aarhus Stiftstidende)

Blandt mennesker er slidgigt (osteoartritis) den hyppigste ledsygdom og en af de hyppigste kroniske sygdomme. Enten har vi selv et led som vi døjer med, ellers så kender vi ihvertfald én med dette problem. Ofte forekommer det hos ældre mennesker, da slidgigt forekommer hyppigere jo ældre man er. Der er stor forskel på hvordan slidgigt opleves, men ofte er symptomerne smerte og stivhed i led, specielt efter hvile.

Hos vores kæledyr, både hunde og katte, er slidgigt også en af de hyppigste ledsygdomme. Undersøgelser viser at op imod hvert 5. kæledyr døjer med slidgigt. I modsætning til mennesker forekommer slidgigten oftest sekundært til vækstforstyrrelser i knoglevævet, såsom albueleds- og hofteledsdysplasi. Dette betyder at slidgigt ikke kun ses hos ældre familiedyr, men også hos unge hunde og katte helt ned til 1-2 år. Udover vækstforstyrrelserne har tidligere skader, vægt, foder, genetik og fysisk træning også stor påvirkning på udviklingen af slidgigt.

Hos hunden er det ofte lettere at se tegnene på slidgigten og de tilhørende smerter end det er hos katten. Dette kan være en hund som bliver stiv eller halt i led efter motion og hvile, ikke hopper op i sofaen eller bilen mere eller udviser smertereaktion f.eks. i form af aggressivitet ved leg eller ved anden form for håndtering.

Røntgenbillede af knæled taget fra siden med udprægede gigtforandringer. Lårben øverst og underben nederst.

De gule pile peger på knoglenydannelser omkring det syge led og er et af kendetegnene ved slidgigt.

Hos katten kan det være betydeligt sværere at se tegn på at de har ondt i led, da de er gode til skjule dette. Ofte bliver tegnene også tilskrevet at katten bare er blevet gammel. Som ejer vil man opleve en kat som ligger længere tid det samme sted, ikke hopper op i vindueskarmen mere, trækker sig væk fra ejer, ikke soignerer sig selv som tidligere og besvær med at komme af med afføring og urin.

Når hunden eller katten kommer til dyrlægen og diagnosen slidgigt (osteoartritis) stilles, gøres det ud fra en kombination af forskellige infomation. Sygehistorien af kæledyret i hjemmet er vigtig og kan give en masse information allerede inden vi ser patienten. Ved konsultationen ser vi på hvordan kæledyret bevæger sig, foretager en grundig klinisk undersøgelse af de forskellige led som kan være involveret. For at stille en endelig diagnose er røntgenbilleder nødvendige og disse vil vise i hvilke led der er problemer og hvor slemt det står til.

Når først der er kommet slidgigt i et led er det kronisk og kan ikke helbredes igen. Behandlingen af slidgigt hos hund og kat går derfor ud på at minimere ubehaget og yderligere udviklingen af sygdommen.

• Vægtkontrol. Hvis kæledyret er overvægtigt, er det meget vigtigt at få reduceret vægten da overvægt påvirker det syge led meget.
  • Medicinsk behandling med tabletter eller flydende medicin som virker smertestillende og betændelsesdæmpende i det syge led.
  • Bruskbeskyttende indsprøjtninger med medicin som beskytter mod nedbrydelse af brusken i det syge led.
  • Kosttilskud af forskellige former kan mindske brusknedbrydelsen og betændelsestilstanden. Dette er tilskud såsom omega-3 olie fra fisk, glucosamin, chondroitin og grønlæbet musling.
  • Leddiæter som indeholder mange af disse kosttilskud kan sikre at det bliver givet på daglig basis.
  • Motion i ensartet og roligt tempo f.eks. gang i snor, sikrer vedligeholdelse af muskulatur som giver stabilitet omkring det syge led.
  • Guldakupunktur omkring det syge led som mindsker betændelsestilstanden i leddet.

Fremtidsudsigterne er individuelle for hver hund og kat og faktorer som alder, race, antal syge led har stor betydning. Mange af hundene og kattene kan dog leve mange, gode år hvis sygdommen opdages tidligt og den rette behandlingen igangsættes. Ingen dyr er tjent med at have smerter hvis det kan behandles. Har du mistanke... så kontakt endelig din dyrlæge.