Døgnvagt
Dyrlægehuset Randers logo

Dyrlæge hele døgnet:


Brug for akut hjælp:

Bliver dit kæledyr sygt, er det vigtigt altid at kunne komme i kontakt med en dyrlæge. Hos Dyrlægehuset Randers har vi døgnvagt alle ugens dage hele året rundt. Hos os vil I hurtigt kunne få den nødvendige behandling.

Vi har alt det nødvendige udstyr og kompetencer til den akutte behandling og opfølgning, så du og dit kæledyr er i gode hænder hos os.


Til forskel fra andre steder har vi udover vagthavende dyrlæge også en tilknyttet akutsygeplejerske. Det er således et akut team der møder dig på klinikken i weekender og helligdage i dagtid.


Kejsersnit, mavedrejning, livmoderbetændelse, tarmslyng, trafikuheld, akutte kramper, hjernebetændelse, lammelser og discusprolapser, livstruende diarré og opkast, fremmedlegmer mv. er noget vi er vant til og gode til at håndtere i skadestuen.


Vi håndterer naturligvis også helt almindelige ting så en feber, knækkede klør, ormepille før Norge, ørebetændelser mv. som du ønsker klaret på en weekend i vores akutte skadestue. Uanset problemet vil der tillægges et vagtgebyr på opgaven.


Som på et menneskehospital kan der være ventetid og vi har naturligvis fokus på livstruede patienter. Ved travlhed kalder vi dog ekstra personale ind således ventetiden bliver mindst mulig.


Ved akutte discusprolapser, større trafikuheld og knoglebrud kan vores ortopædkirurg tilkaldes.

Ligeledes kaldes specialkompetancer ind efter behov.


Som på et humant hospital kan man ikke forvente en senior specialist om natten i frontpersonalet på lige netop den sygdom dit kæledyr har, f.eks. hjertepatient eller neurologisk forstyrret patient, men disse kan tilkaldes i huset efter behov og tilgængelighed. 


Kontakt vagten:


Ring på 86 41 38 33.


Ekstra omkostninger i vagten:

I vagten udenfor normal arbejdstid (hverdage 08.00-17.00) er der meromkostning på 100 % på selve honorardelen (dobbelt takst) mellem kl. 17.00-22.00 (weekender 06.00-22:00).


Efter kl. 22.00 hverdage og weekender frem mod 02.00 tillægges en meromkostning på 150 % på honoraet. Efter kl. 02.00 i hverdage og weekender tillægges vagten en meromkostning på 200 % på honoraret for en basal konsultation (triple takst), men ved operationer kan dette efter omstændighederne nedsættes til 150 %.


Minimums konsultations priser:

Vagten starter altid ved minimum 20 min. konsultation, hvorfor en basal vagtkonsultation starter ved minimum 1900 kr før kl. 22.00, 2400 kr efter kl. 22.00 og 3000 kr efter kl. 02.00.

Mellem kl. 06.00-07.59 begynder vagten atter ved 1900 kr.


Vi anbefaler således altid at dit kæledyr er forsikret for at kunne yde dig den bedste, bredeste og mest moderne behandling. 


Dyrlægen vil kunne give en prisramme og der gives altid prisoverslag ved beløb større end 2500 kr. Vær opmærksom på at en opgave kan ændre sig eller blive større og prisen derfor kan ændre sig hermed. Det er derfor vigtigt med god dialog med dyrlægen om hvad man ønsker foretaget.


Vi respekterer og støtter dig naturligvis i dit valg hvis du ønsker aflivning frem for behandling, men giver dig altid den bedste løsning som forslag og vi kan selvfølgelig give flere forslag til behandlingsmuligheder, hvis det bedste forslag ikke er økonomisk muligt.


Telefonkonsultation/online konsultation og pris:

Opkald til vagtdyrlægen, hvor du ønsker samtale om givent problem/forespørgsmål/rådgivning eller har spørgsmål, men hvor du ikke ønsker fysisk konsultation, takseres som en telefonkonsultation af 687,50 kr. 


Udmunder telefonkonsultationen i en alm. vagtkonsultation annulleres udgiften til telefonkonsultationen.


Betaling, faktura (afbetaling), forsikring mv. :

Er du ny kunde skal du forvente kontant betaling af depositum inden konsultationsstart eller inden større operation. Dette er nødvendigt da vi desværre har episoder med ubetalt regning efter behandling, hvilket er en meget stor belastning for hospitalets resourcer.

Efter endt behandling/konsultation skal du betale den resterende regning med kontant, dankort, mobile pay eller der kan foretages en løsning med direkte forsikringsafregning (Husk police nummer og betingelser) eller der kan oprettes en faktura gennem vores dyrlægekonto (Husk NEM-ID).


Det er således muligt at få behandling uden at du behøver betale på dagen så længe du er forsikret eller opretter en dyrlægekonto. 


Forsikring


Dyrlægehuset Randers har en almen viden om hvad sygdomsforsikringer normalt dækker og rådgiver gerne, men i sidste ende er det din police samt forsikringsmægler som afgør hvad der dækkes. Udgifterne dækkes altid i sidste ende af dig, hvis forsikringen kun dækker delvist. Erfaringsmæssigt skal CT-scanninger godkendes på forhånd, men i akutte situationer er dette desværre ikke muligt. Vi oplever normalt ikke problemer med dækningen her, men igen er det dit ansvar og et mellemværende mellem dig og din forsikring. 


Udeblivelse og misbrug af vagtservice:


***OBS*** UDEBLIVELSE OG MISBRUG AF VAGTSERVICE ***OBS*** 


Vagtarbejde på dyreklinikker i Danmark er 100 % frivilligt og en opgave vi af egen drift har påtaget os for din og dit kæledyrs skyld.


Der findes ingen offentlig støtte til vagtarbejdet som er slidsomt for vores dyrlæger og sygeplejersker og dyrt for klinikken, hvor arbejdet foregår i weekender, helligdage og om natten.


Er man bekymret for sit kæledyr SKAL man ringe, men vi udbeder forståelse for at ringer man og vækker en af vores dyrlæger om natten er det en særlig belastning, hvor dyrlægen afbryder sin restitution og nattesøvn og forlader hjemmet og familien for at stå klar for dig og dit kæledyr ifbm. aftalt vagtkonsultation.


Erfaringsmæssigt har vi desværre oplevet afbud efter at dyrlægen har kørt mod klinikken til aftalte vagtkonsultation eller sågar udeblivelser uden varsel, hvor dyrlægen venter forgæves midt om natten.


Af denne grund pålægger vi dig derfor en opstart vagtkonsultation, jf. taksten på tidspunktet du ringer, uanset om du melder afbud f.eks. 10 min efter du har booket dyrlægen - kort sagt ligemeget om du møder frem eller ej. Du kan også blive bedt om at betale depositum før dyrlægen kører til klinikken hvis dyrlægen finder det nødvendigt.


Du skal videre være opmærksom på at du risikerer en 12 mdr. karantæne for misbrug af vores dyrlæge/vagtservice ved udeblivelse eller anden misbrug, hvor du herefter henvises til øvrige vagthospitaler i Jylland.


Vagttelefonens linje bør ikke belastes/blokeres af almindelige spørgsmål som f.eks. ormekur kat:


Vi opfordrer til at almindelige spørgsmål om f.eks. ormekur kat eller kastration/sterillisation mv. foregår hverdage 8-17. eller mellem 9-15 i weekenderne. Opkald om forespørgsel af ormekur kl. 02.00 om natten opfattes som misbrug af vores vagtservice.


Politik omkring forespørgsler på facebook, messenger mv. 

Vi kan normalvis ikke vurdere en skade eller et problem via et billede, video med videre uden at undersøge dit kæledyr også samt skrive journal. Derfor skal du som udgangspunkt til konsultation for at vi kan hjælpe dig.


Ønsker du alligevel vurdering og samtale foregår det primært via telefon/online konsultation og det pålægges et telefonhonorar på 687,5 kr. Dette kan annulleres i fald du kommer ind til vagtdyrlægen, hvilket vi anbefaler. I øvrigt tilbyder mange forsikringer online kontakt via First Vet, hvor en First Vet dyrlæge vil vurdere om du skal søge til rigtig dyrlæge eller ej. De kan ikke udskrive medicin uden at have set dyret - dette er ikke lovligt eller til dyrets fordel, da det kan medføre fejlbehandling.


Herreløse katte og vilde dyr. Ring til dyrealarmcentralen 1812:


Ved fundne tilskadekommende vilde dyr eller ved tilskadekommende katte, hvor ejer ikke kendes, ring: 1812 (Dyrenes Alarmcentral). Herefter rekvirerer alarmcentralen dyrlæge eller sender en tillidsperson + dyreambulance fra Dyrenes Beskyttelse. Dette er frivilligt arbejde, så vi henstiller til høflighed overfor de frivillige fra Dyrenes Beskyttelse samt telefonpersonalet på alarmcentralen.


Ved overdragelse af herreløse katte vil du skulle udfylde en "Tro og Love Erklæring". Herefter er dyret overdraget til Dyrenes Beskyttelse og ligeledes er sagen hos dem. Du har således ikke krav på oplysninger om katten i dets videre forløb, men alle katte forsøges videreformidlet, hvis de er formidlingsegnet, som er en afgørelse Dyrenes Beskyttelse træffer. Katte der indstilles til formidling vil oftest være at finde på Hjallerup Internat ved Aalborg.


Herreløse hunde - kontakt politi:


Ved herreløse hunde kontaktes politiet jf. hundeloven. Politiet kan træffes på tlf. 114. Nummeret direkte til Østjyllands politi er: 87 31 14 48


Akutte problemer heste/kvæg/geder/svin og andre stordyr/produktionsdyr:

Dyrlægehuset Randers arbejder udelukkende med smådyr: Hunde, katte, kaniner, gnavere, fugle, krypdyr og akvariefisk. Du henvises derfor til stordyrspraksis, hvis der er sygdom hos din hest. Vores afdeling i Hornsyld ved Horsens arbejder med hest og drøtyggere. De kan kontaktes på tlf. 75 68 77 00. Se mere på

www.dyrlaeger-hornsyld.dk. Lokalt i Østjylland henviser vi i forbindelse med hest til HorseDoc Hestehospital ved heste samt Hvidsten Dyrehospital eller Nørager Dyrehospital ved øvrige stordyr. 


Spørgsmål COVID-19 og dyr:

Kontakt Fødevarestyrelsen

Åbningstider

Man-fredag: 08.00-17.00

Lør-søndag: Vagt

Helligdage: Vagt