Ultralyd

Ultralyd foretages uden bedøvelse

Ultralydsundersøgelse af hund og kat er et vigtigt diagnostisk redskab og kan til forskel fra røntgen undersøge de forskellige indre organer nærmere.  Fordelen ved ultralyd er at det kan gøres på vågne hunde og katte, det er smertefrit og vi kan få ”et kig” ind i dyret uden at skulle åbne det op. Når hunden eller katten skal ultralydscannes er man ofte nødt til at klippe et mindre område i pelsen, får at få et optimalt billede.

Ultralyd bruger vi til at diagnosticere mange forskellige sygdomme og andet:

• Blødning/væskeansamling i bughulen.
  • Blærebetændelse
  • Blæresten
  • Livmoderbetændelse
  • Prostata-forandringer
  • Kræft i bughulen
  • Hjertesygdom
  • Drægtighedsscanning

Herudover har vi gode muligheder for at scanne hjertet, også kaldet ekkokardiografi. Dette giver mulighed for at undersøge hjertets funktion og eventuelle hjerteforandringer. Undersøgelsen er vigtig hver gang der høres en mislyd på hunden eller katten, da det kan give informationer om hvilken hjertesygdom der er tale om, hvor fremskreden den er og mulighederne for behandling. Ved nogle former for hjertelidelser kan korrekt og tidlig diagnosticering og behandling give hunden eller katten betydelig forlænget livslængde.

Ultralyd kan også bruges til at undersøge om en tæve er blevet drægtig. Dette gøres optimalt omkring dag 24 efter ægløsning på tæven. Ultralydsundersøgelsen kan give et indtryk af om der er tale om et stort eller lille kuld hvalpe, dog er det svært at vurdere det præcise antal så tidligt.